Világkalauz

Utazások, történetek, élmények

Út Borneó szívébe
5 nap a Mulu Nemzeti Parkban

Mulu reptéren leszállni pont olyan volt, mint amilyennek elképzeltem. A gép sűrű, zöld erdők és lassan kanyargó folyók felett ereszkedett, amíg le nem szállt a sziget talán legkisebb repterén, ahol a csomagok felvétele abból állt, hogy egy fickó a gépből kivett bőröndöket  tíz méterrel odébb, egy erre kijelölt helyre dobálta le.

Borneónak ezen a részén már tényleg csak nyomokban fedezhető fel a civilizáció. A Mulu Nemzeti Parkban a természet az úr. Nincsenek kiépített utcák, butikok, éttermek. A reptérről egyetlen út vezet a nemzeti park bejáratához, aminek a mentén szerény vendégfogadók állnak. Ahhoz képest hogy mennyire eldugott helyen van, a nemzeti park meglepően szervezetten és átgondoltan működik. A vezetett túrákat a vendégek előre, az interneten tudják lefoglalni. Éttermek híján esténként a legtöbb utazó a nemzeti park menzáján gyűlik össze, hogy megossza az aznapi kalandjait a többiekkel.

Számomra az egész helynek egy kicsit utópisztikus érzete volt. A Part című filmet juttatta eszembe, ahol mindentől elzárva  a világ legkülönbözőbb helyeiről érkezett utazók éltek együtt. Az esti beszélgetéseknél nem számított, hogy ki ügyvéd, orvos, árufeltöltő vagy egyetemista. Mindannyian ugyanazt a csípős tésztát ettük és ugyanazt a híg helyi sört ittuk minden este, miközben kicsit próbáltuk megváltani a világot. Utólag visszagondolva egész valószínűtlennek tűnnek ezek az esték, a beszélgetések a nyugdíj előtt álló svájci üzletemberrel, a Melbourne-ben élő fiatal indiai párral vagy az angol hölggyel és hegedű művész fiával. Amikor a reptéren elbúcsúztunk tudtam, hogy valószínűleg soha többet nem találkozok velük, de szomorúság helyett, inkább örömöt érzetem, hogy megélhettem ezeket a pillanatokat velük. Az járt a fejemben, hogy másutt valószínűleg nem keresztezték volna így az útjaink egymást.

Mulu felfedezésére egy hét sem lenne elegendő. Az út szervezésekor szóba jött, hogy csak négy napot töltsünk itt, de végül az öt nap mellett döntöttünk és nem győzök elég hálás lenni a sorsnak, hogy így tettünk. A nemzeti parkban a vezetett túrák közül a legemlékezetesebb a Clearwater Cave elnevezésű volt, ahol hajókkal vittek fel minket a Penan törzs területén levő barlangba, melynek bejáratánál egy tengerszem szerű tóban tört fel a barlangból érkező víz. A kimerítő túra után hihetetlen élmény volt egy esőerdő közepén megmerülni  a jéghideg forrásvízben. A másik maradandó élményt az éjszakai túra hagyta bennem. Amikor mind lekapcsoltuk a fejlámpát és az esőerdő hangjai körül vettek egészen kicsinek éreztem magamat. A csillagok olyan erős fénnyel világították meg a sötét erdőt, hogy a fák sziluettjei tisztán kivehetőek voltak.

Mulu az a hely, amiről az ismerősöknek, barátoknak félve mesélek. Szeretném titokban tartani, hogy hol jártam, hogy egy kicsit csak az enyém lehessen ez a hely.

Minden egyes Muluban szerzett élmény felejthetetlen emlék lenne külön külön is, de rövid idő alatt itt olyan sok dolgot élhettem át, hogy az ott létem alatt fel sem tudtam igazán fogni. Itthon, a képeket nézegetve eszméltem csak rá, milyen különleges utazásban is volt részem.

Praktikus tanácsok, információk a Mulu Nemzeti Parkról:

Muluba csak repülővel lehet eljutni. A MASwings légitársaság két naponta repül ide Kuching, Kota Kinabalu és Miri városokból.

A parkban vannak egyénileg felfedezhető túra útvonalak is, de a legérdekesebbekre előre be kell jelentkezni a park honlapján található e-mail címen. A túra költségeit a túra kezdetekor helyben kell kifizetni.

Muluban nem nagy a szállás választék így pár szerény home stay, a nemzeti park szállása vagy a Mulu Marriott szálloda közül választhatunk. Közép árkategóriában szinte semmi nincs. Mi vettünk egy mély lélegzetét és a Mulu Marriottot választottuk és milyen jól tettük. Egy forintot sem sajnálok utólag visszatekintve és nem csak azért, mert egy nagyon különleges szálloda, hanem azért is mert ez az egyetlen szállás melynek medencéje van.

Egy 35 fokos párás melegben megtett túra után a medence jelentette azt a falatnyi kis luxust, amit örülök, hogy nem vontunk meg magunktól. A szálloda egyébként bár a Marriott lánc tagja, inkább egy butik hotel, ahol a szobák kényelmesek, a kiszolgálás pedig pont annyira figyelmes, hogy egy fárasztó nap után úgy érezzük kiváltságosok vagyunk, hogy ezen a helyen lehetünk. A szálloda elhelyezkedése azért is különleges, mert a szobák pallókon keresztül közelíthetőek meg, mivel időszakosan a szálloda területét elönti a közeli folyó.

A legjobb árakat a szálloda honlapján találhatjátok.

Érdemes előre foglalni mert a limitált szállás kínálat miatt főszezonban (július és augusztus ) a szálloda hamar telt házas lesz.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.